Стареенето може да е обратим процес при мишките

Чрез промяна на четири транскрипционни фактора, които превръщат диференцирани клетки в плурипотентни прекурсори, учените са успели да обърнат процеса на стареене при мишките.

Изследователи от Salk Institute for Biological Studies в Сан Диего са удължили живота на някои мишки, а при други са подпомогнали възстановяването на органи и мускули, според проучване, публикувано на 15 декември, 2016, в Cell. Учените осъществили това изключително постижение като активирали четири гена, известни под името „фактори Яманака“ – комбинация от транскрипционни фактори, открити през 2006 година, които могат да превръщат диференцирани клетки в плурипотентни прекурсори. Проучването било ограничено по обхват, но е създало движение сред учените, които се надяват, че ще могат да намалят следствията от стареенето и ще могат да лекуват заболявания, свързани с него.

„Нашето изследване показва, че стареенето може и да не протича само в една посока“, казва съавторът Carlos Izpisua Belmonte от Salk Institute за The Guardian. „С внимателна модулация стареенето може да бъде преобърнато“.

Действително внимателната модулация може да е ключът. Ранни опити да се преобърне стареенето с високи дози от фактори Яманака е довело до развиването на тумори в някои от мишките и тяхната смърт в рамките на седмица. „Ние си играехме с огъня“, казва David Sinclair, изследовател от Харвард, който не бил включен в изследването, за Scientific American. „Това ще бъде нещото, на което ще отделим следващите 10 години – как да репрограмираме клетките да бъдат отново млади, без да стигаме твърде далече и те да се превръщат в тумори.“

Една група от мишки била генетично модифицирана така, че да страда от прогерия – рядко генетично заболяване, което предизвиква бързо стареене и преждевременна смърт както при хора, така и при мишки. Правилният баланс на фактори Яманака удължил живота на мишките средно с 30%, въпреки че те запазили мутацията за прогерия. Друга група от здрави, по-стари мишки, третирани с фактори Яманака, си възвърнали способността да регенерират мускулни клетки – способност, която обикновено се губи с възрастта, казват учените.

Опитите трябва тепърва да бъдат успешно повторени и, както отбелязва екипът, на тяхно основание не може да бъдат правени непосредствени заключения за стареенето при хората. Но резултатите недвусмислено подсказват, че стареенето е частично свързано с епигенетични промени, казва Sinclair за Scientific American. „Мисля, че епигенетичното репрограмиране е решителен начин за преобръщане на стареенето“, казва той.

Превод: Никол Николова