Човешки щам на вируса Зика беше открит в южноамериканските маймуни през февруари

Sapajus libidinosus. Credit: Tiago Falótico, CC BY-SA 3.0, Wikipedia

През февруари вирусът Зика, който е разпространен сред хората в Бразилия, беше установен и по домашни капуцини (Sapajus libidinosus) и диви мармозетки (Callithrix jacchus). Съществува реална опасност от заразяване и на други примати. Учените са притеснени, че животните могат да разпространят болестта и да възникнат епидемии и на други места.

Учените обикновено се притесняват, че болестите по животните могат да засегнат и хората. Но “разселването” на вируса Зика в маймуни в Южна Америка може да бъде също толкова опасно.

Наличието на комари благоприятства предаването на инфекцията от човек на примати, заяви екологът Барбара Хан на 6 февруари 2017 на среща на Американското дружество за микробиология Biothreats. Ако болестта се установи при маймуни или други диви примати, животните могат да служат като “резервоари” за бъдещи епидемии сред хората. “Това може да направи почти невъзможно да се отървем от вируса”, каза Хан.

Екип от специалисти от Института по екосистемни изследвания (Cary Institute of Ecosystem Studies ), Милбрук, са проучили възможността Зика да се засели в южноамерикански примати. Изследвали са различни, потенциално застрашени от заразяване видове домашни маймуни. Резултатите показват, че капуцини и мармозетки вече са заразени с човешкия щам на Зика. Капуцините са от особено значение, защото често се държат като домашни любимци и се използват за привличане на туристи. “Възможността за близък контакт с хората вече е там”, каза Хан.

Учените са притеснени, че животните могат да разпространят болестта и да възникнат епидемии и на други географски места.

Превод: Петя Матева