„Тен в бутилка” може един ден да защитава срещу рак на кожата

Метод, при който е образуван тен на мишки без излагане на ултравиолетово лъчение, сега работи върху проби от човешка кожа. Това е ранна стъпка в разработването на лосион или крем, който може да осигури на хора със светла кожа или с много чувствителна такава защита срещу рак на кожата.

Както се съобщава на 13 юни в Cell Reports, лекарство за локално приложение прониква и образува тен в отсъствие на слънчево излагане на кожата. За разлика от лосионите, които основно оцветяват кожата и осигуряват минимална защита срещи слънцето, лекарството активира образуването на тъмния пигмент в кожата – меланин, който поглъща ултравиолетовите лъчи и намалява опасността от увреждане на клетките на епидермиса.

Екипът зад това проучване е работил с друго лекарство – растителен екстракт, известен под названието форсколин (forskolin), в изследване от 2006 година. Изследователите са използвали мишки с кожа подобна на тази на светлокожи хора, които не образуват тен, поради нефункциониращ протеин на повърхността на клетките на кожата, изработващи меланин – меланоцитите. Прилагането на форсколин върху тези мишки стимулира производството на меланин. Когато са изложени на ултравиолетово лъчение, мишките с тъмен пигмент имат по-малко увреждане на ДНК и слънчево изгаряне, както и по-малко кожни тумори в сравнение с нетретирани мишки.

„Имаше очевиден интерес дали това може да се приложи и върху кожата на човек”, споделя Дейвид Фишър, биолог в Многопрофилната болница на Масачузетс, Бостън. Но човешкият епидермис , най-външният слой на кожата, е около пет пъти по-дебел в сравнение с този на мишките, казва той, което означава че много лекарства „просто не могат да проникнат”. Със сигурност това е вярно за форсколина.

Фишър и колеги разглеждат друг начин за образуване на пигментацията, като се съсредоточават върху различен ензим, освен форсколина. Друга изследователска група е показала, че ензим, известен като сол-индуцируема киназа, потиска производството на меланин при мишките, както и че животни, при които липсва ген за този ензим, имат по-тъмна козина. Това дало възможност на екипа на Фишър „да опита да блокира ензима и по този начин да стимулира образуването на пигментация” с лекарство.

Учените изменяли структурите на лекарствени вещества така, че да направят възможно проникването им в човешката кожа, като същевременно запазят способността им да блокират ензима. Най-доброто вещество, приложен върху кожата в течна форма и с едно нанасяне на ден, образувало тен след осем дни. Експериментите върху мишки с подобно лекарство, показват че тенът избледнява след приключване на приложението.

Дори ако се установи,че лекарството, стимулиращо пигментацията, е безопасно и ефективно за хората, то вероятно няма да бъде заместител на слънцезащитните продукти, казва Фишър. Вместо това лекарството може да се комбинира с тях в един продукт. Той смята, че първият тест ще бъде да се види дали този комбиниран подход може да предпази от рак на кожата при светлокожи лица или такива с висока чувствителност към слънчевата светлина.

„Това е изключително интересно развитие на потенциално много полезен продукт”, споделя Мариан Беруик, молекулярен епидемиолог от Медицинската школа на университета в Ню Мексико, Албакърки. Доколко е полезно лекарството, зависи от това колко добре намалява риска от развитието на рак на кожата и дали е лесно за хората да го използват, казва тя.

„Хората са забавни животни и не е задължително да вършат най-доброто за себе си”, шегува се Беруик, както прилагането на слънцезащитно средство толкова често и плътно върху кожата, както е посочено на етикета върху него.

Превод: д-р Антоанета Павлова