Планиране на точния момент за забременяване може да предотврати спонтанен аборт

Спонтанният аборт може да бъде причинен от прекалено много стареещи клетки и непостоянна имунна реакция. Това откритие предполага, че внимателно планиране на момента на забременяването може да предотврати спонтанен аборт и да увеличи шансовете на жената да роди бебе.

„Всички „лечения“, които сме предписвали на жени, при които е възниквал спонтанен аборт, не са били ефективни изобщо“, казва Рой Хомбург от Университетската болница Хомертън в Лондон. „Ние сме успявали да стигнем до дъното на проблема“, казва той. „Но тази идея е особено находчива.“

Една четвърт от бременностите завършват със спонтанен аборт в рамките на първите 23 седмици. Има някои установени рискови фактори като напреднала възраст на майката или наднормено тегло, а някои ембриони не успяват да се развият поради генетични аномалии. Но ние не можем да разберем какво всъщност причинява спонтанните аборти особено при 1% от жените, които са пометнали три или повече пъти подред.

Това не означава, че те са инфертилни – има случаи, при които жени са имали до 12 спонтанни аборта подред, а след това са раждали съвсем здрави бебета, озадачавайки учените.

Jan Brosens в Университета Уоруик във Великобритания, смята, че причината се корени в баланса между стволови клетки, стареещи клетки и имунни клетки.

Имунен дисбаланс

При здравия организъм стволовите клетки позволяват на ендометриума (лигавицата на матката) да се удебели с около 10 мм в продължение на около 10 дни след всеки менструален цикъл. След това някои клетки в ендометриума започват да стареят – те престават да се делят и предизвикват възпаление. Група имунни клетки, наречени клетки естествени убийци, в отговор на това започват да разчистват стареещите клетки. Този процес създава структура, наподобяваща пчелна пита, с дупки точно толкова големи, колкото да се закрепи ембрион, казва Brosens.

Но нещо изглежда се обърква при жените, които получават спонтанен аборт. Когато екипът на Brosens взима проби от матките на жени, които не са имали спонтанни аборти, те установяват, че броят на клетките естествените убийци се изменя по предсказуем начин в течение на месеци. Но при жените, които са имали няколко спонтанни аборта, броят на клетките естествени убийци варира всеки месец, като продължава да нараства в продължение на няколко месеца подред, след което клетките напълно изчезват и започват да се натрупват отново.

Причината може да е наличието на прекалено малък брой стволови клетки. „Четиридесет процента от пациентките [с няколко помятания] изобщо нямаха стволови клетки“, казва Brosens. В резултат на това повече клетки влизат във фазата на „стареене“, което привлича по-голям брой клетки естествени убийци и води до образуването на по-големи дупки в ендометриума.

Ако това е причината, това би обяснило защо при жените, които имат няколко спонтанни аборта, забременяването обикновено е много лесно. Големите дупки в ендометриума могат първоначално да улеснят ембриона да се имплантира, но в крайна сметка структурата се срива“, казва Brosens.

Естествен прозорец

Въпреки това, с постепенното увеличаване на броя на клетките естествени убийци в един момент жената би трябвало да има много нисък брой стареещи клетки, което свежда до минимум влиянието на относително малкото стволови клетки. „Би трябвало да има прозорци, когато нещата са напълно нормални“, казва Brosens, който наскоро представи работата си по време на срещата на скандинавските страни по иновации в областта на фертилността, проведена в Стокхолм, Швеция.

Това може да е причината някои жени да имат множество спонтанни аборти преди да родят здраво бебе – те може да са зачевали по време, когато матката не е възприемчива към бременността, преди да улучат момента на  оптималните условия.

Възможно е да се провери нивото на клетките естествени убийци и Brosens и колегите му са започнали да предлагат този тест на жени, които са имали повтарящи се спонтанни аборти, за да им помогнат да идентифицират най-доброто време да забременеят. До момента те са консултирали около 150 жени.

Вече имат няколко успешни случая. Една жена наскоро е казала на Brosens, че вече е в 26-тата седмица на бременността.

Въпреки това, тези истории са субективни. Екипът не може да бъде сигурен, че стратегията им работи, докато не проведе клинично изпитване. „Очевидно са нужни повече доказателства, но основата е много силен аргумент,“ казва Хомбург.

Claus Yding Andersen от Университетската болница в Копенхаген, Дания също е впечатлен. „Имало е много изследвания на причините за спонтанен аборт, но до момента не е постигнат консенсус по темата“, казва той. „Теорията на Brosen е добре обоснована, но е твърде рано да се каже дали ще проработи.“

Дори да не проработи, подходът може да бъде полезен за жените, подложени на ин витро оплождане, казва Хомбург. „Бихме могли да научим как да се получи идеален ендометриум или да имплантираме ембрионите, когато ендометриумът е готов.“, казва той.

Не вярвайте на филмите

Каква е причината някои бременности да приключват със спонтанен аборт? Простено ви е, ако мислите, че стрес или разгорещен спор може да са причината, като се имат предвид много филмови и телевизионни сюжети, но това просто не е вярно.

Приз 2016 г. проучване с 1000 участници в САЩ установи, че три четвърти от тях смятат, че стресови събития могат да предизвикат спонтанен аборт, докато две трети мислят, че вдигане на тежки предмети също може да бъде причината.

Няма доказателства, които да потвърждават което и да е от двете твърдения, както и това, че правенето на секс или предишна употреба на контрацептиви може да е в основата на спонтанния аборт.

Проучването също е установило, че много хора масово подценяват колко чести са спонтанните аборти. Повечето хора смятат, че те засягат по-малко от 6 на сто от бременните, докато в действителност те възникват при около една четвърт от бременностите. Въпреки, че тази статистика включва и случаите, при които жените не знаят, че са бременни, все пак при 1 от 6 жени, които са наясно с бременността си, настъпва спонтанен аборт.

Превод: Цветелина Христова