Само 30 минути природа на седмица понижават риска от депресия

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Credit: David McDermott, flickr (CC BY 2.0)

Credit: David McDermott, flickr (CC BY 2.0)

Само 30 минути на седмица, прекарани навън – в парка, планината или на разходка по нови пътечки с кучето – са достатъчни, за да понижат риска от високо кръвно и депресия, според ново проучване.

Австралийски учени установили, че хора, които живеят в града, но полагат усилие да прекарват време на „зелена площ” веднъж седмично, се чувстват много по-комфортно при определени социални ситуации, затова наистина е време да спрете компютъра си и да излезете на въздух!

Специално предложение:
 

„Ако всеки посещаваше парка за половин час седмично, щеше да има 7% по-малко случаи на депресия и 9% по-малко хора с високо кръвно” – казва екологът Danielle Shanahan от Университета на Куийнсленд.

Shanahan и екипът ѝ анализирали данни от 1 538 жители на Брисбейн, Куийнсленд, които трябвало да разкажат за навиците си, свързани с природата и физическата активност, а менталното и физическото им здраве били оценени.

Credit: Todd Huffman, flickr (CC BY 2.0)

Credit: Todd Huffman, flickr (CC BY 2.0)

Били отчетени следните параметри: средна честота на посещенията на зелени площи през годината; средна продължителност на посещенията на тези места през седмицата; „наситеността” на природата в тези пространства – измерена според количеството и сложността на озеленяването там.

Здравните рискове за групата били установени, чрез използване на стандартизиран тест, който идентифицира лека или по-тежка депресия, безпокойство или стрес и е отчетено кои от участниците са се лекували от високо кръвно налягане.

Индивидуалното усещане за социална кохезия (сближаване) – което обозначава желанието за кооперация с другите в социална ситуация – е било оценено, чрез отговорите на анкета, която измерва неща като доверие, взаимен обмен в обществата и общото сближаване в общността.

Екипът установил, че хората, които редовно прекарват повече време в зелените площи, имат по-ниски нива на депресия и високо кръвно, а тези, които посещавали тези места по-често имали по-голяма социална кохезия.

„По-високите нива на физическа активност са свързани както с продължителността, така и с честотата на посещенията на зелените площи” – заключават изследователите в списание Scientific Reports. „Анализът доза-отговор за депресията и високото кръвно налягане предполага, че посещенията на тези места за 30 минути или повече на седмица понижават честотата на двете заболявания сред населението с до 7% и до 9% съответно.”

Разбира се, това проучване има ограничения – най-големите от тях са, че участниците сами са съобщили каква е активността им на открито, затова резултатите може да бъдат леко изкривени, а изследователите могат да покажат само взаимовръзката между природата и ползите за здравето – те не са проучили биологичните изменения, които се случват вътре в тялото, които биха могли да обяснят тази връзка.

Но откритията на това проучване не са нови – те са предшествани от множество научни изследвания, които откриват истинска полза от простия акт човек да излиза навън от време на време.woman-892309

Преди година, сходно проучване откри, че 90-минутна разходка през тревист терен в действителност изменя нервната активност на участниците по отношение на „руминацията” – повтарящи се натрапчиви мисли, съсредоточени върху отрицателни аспекти на личността, които може да доведат до повишен риск от депресия.

Peter Dockrill обяснява:

„Чрез сканиране на мозъка на участниците преди и след разходката, екипът откри, че нервната активност в субгенуалния префронтален кортекс на мозъка – областта, която е активна по време на руминацията – се е понижила при доброволците, които се разходили сред природата. Това, което изпитали било в съответствие с откритието на изследователите – участниците съобщили, че докато се разхождали, премисляли проблемите си много по-малко.”

Друго проучване, проведено по-рано тази година, откри, че обикновена разходка по улица с дървета – дори в града – може значително да понижи нивата на стреса, като след такава разходка доброволците успявали да запазят самообладание по-успешно, когато се налагало да се изправят пред стресови ситуации, като тази да изнасят реч или да правят тест пред съдии.

И накрая, излизането навън на естествена светлина може да ви спаси от късогледство – дори без наоколо да има дървета – затова, ако можете да направите една промяна в ежедневието си – нека бъде тази да прекарвате повече време навън. Наистина няма какво да губите, а и кучето ви ще ви обича още повече!

Сподели