Учени тестват метод за заличаване на страшни спомени

„На практика ние създадохме безстрашни мишки, като манипулирахме нивата на ацетилхолин в мозъка им“ - казва Lorna Role. „Резултатите осигуряват основата за изследване на нови подходи за справяне с пост-травматично стресово разстройство.“ Credit: Wisconsin National Guard/Flickr

„На практика ние създадохме безстрашни мишки, като манипулирахме нивата на ацетилхолин в мозъка им“ – казва Lorna Role. „Резултатите осигуряват основата за изследване на нови подходи за справяне с пост-травматично стресово разстройство.“ Credit: Wisconsin National Guard/Flickr

Представете си, ако можехме да подсилим хубавите спомени при тези, които страдат от деменция, и да заличим лошите спомени за хората с пост-травматично стресово разстройство.

Учени са направили първата стъпка към възможността да се настройва силата на спомените чрез манипулиране на един от естествените механизми за сигнализация на мозъка, участващи в паметта – невротрансмитер, наречен ацетилхолин.

Мозъчните механизми в основата на паметта не са добре проучени, но повечето изследователи смятат, че областта на мозъка, която има най-голямо значение по отношение на емоционалната памет, е амигдалата. Ацетилхолин се доставя до амигдалата от холинергични неврони, които се намират в основата на мозъка.

Същите тези неврони изглежда биват засегнати рано при когнитивен упадък. Предишни изследвания сочат, че въвеждането на холинергици в амигдалата вероятно укрепва емоционалните спомени.

“Спомените за преживявания с емоционален заряд са особено силни, независимо дали са положителни или отрицателни, и целта на нашето изследване е да се определят механизмите, лежащи в основата на засилването на паметта” – казва Lorna Role, професор по поведенческа невробиология в Stony Brook University.

За новото проучване, публикувано в списание Neuron, изследователите са използвали модел на паметта, базиран върху страх, при тестове с мишки за изпитване на скрития механизъм на паметта, тъй като страхът е преживяване със силен емоционален заряд. Те са използвали оптогенетика – нов метод, използващ светлина за контролиране на клетките на живата тъкан, за да стимулират специфични групи холинергични неврони по време на експериментите.

Две от откритията се открояват. Първо, когато изследователите увеличат освобождаването на ацетилхолин в амигдалата по време на формирането на травматичен спомен, това значително засилва паметта, карайки спомена да трае повече от два пъти по-дълго, отколкото е обичайно. Второ, когато учените намалят сигнализирането на ацетилхолин в амигдалата при травматично преживяване, което обикновено предизвиква реакция на страх, те в действителност успяват да заличат спомена.

“Второто откритие е особено изненадващо, тъй като ние на практика създадохме безстрашни мишки чрез манипулиране на нивата на ацетилхолин в мозъка им” – казва Role. „Резултатите осигуряват основата за изследване на нови подходи за справяне с пост-травматично стресово разстройство.“

Продължително проучване е предизвикателство, тъй като холинергичните неврони са трудни за изследване, защото се смесват с други видове неврони и са малко на брой в сравнение с другите видове неврони в мозъка.

Тъй като ацетилхолинът е естествен механизъм за сигнализация и изглежда е от съществено значение за паметта, допълнителни изследвания ще се фокусират върху нефармакологични начини за манипулиране или фина настройка на паметта.

“Дългосрочната цел на нашето изследване е да открием начини, потенциално независими от прилагането на лекарства, за повишаване или намаляване на силата на конкретни хубави спомени и заличаване на лошите” – казва Role.

Превод: Цветелина Христова