Нов тип мозъчен скенер показва къде се изключват гените

anatomy-1751201_1280

Нов уред за образна диагностика позволява на учените да наблюдават генната активност в мозъка на живи хора. Техниката подчертава регионите, където гените спират да работят и е възможно един ден да се появят симптоми на Алцхаймер, шизофрения или други състояния.

Новата техника е от типа на позитронно-емисионната томография (ПЕТ), която използва радиоактивни маркери, за да разкрие мозъчната дейност. При традиционния ПЕТ скенер, маркерите са добавени към глюкоза, която мозъкът използва за енергия. Местата, където глюкозата свършва, могат да покажат кои части от мозъка са най-активни.

Вместо глюкоза, новата техника разчита на разработена от учените молекула, която търси и се прикачва към ензими, които изключват гените. Екипът използва тази техника, за да разбере къде в мозъците на осем здрави човека гените се изключват. Моделите на генно заглушаване са доста сходни при здравите мозъци, съобщава екипът за Science Translational Medicine.

Гените, които са погрешно включени или изключени могат да са част от много заболявания, свързани с мозъка. Познанието за това кои модели на генна активност са нормални може да помогне за по-точното намиране на причината, когато нещо не е наред.

Превод: Йоанна Николова