Ваксините срещу вируса Зика показват обещаващи резултати

Установени са три различни метода на създаване на ваксината, които показват цялостна защита срещу вируса Зика.

При проведените тестове с маймуни (Macaca mulatta, Макак резус), учените откриват, че и тритe варианта на ваксината предлагат защита от вируса.

Вирусът се свързва с тежки дефекти при новородените, при което той попада в списъка с най-опасните вируси.

Екипи от целия свят работят за разработването на ваксина, която да се използва при хората, но  може да минат години преди ваксината да е готова за масово приложение.

На територията на повече от 60 страни вече е установено непрекъснато предаване на вируса Зика, който се пренася от комари.

В това последно проучване, учените са използвали три различни подхода, често използвани при разработването на ваксини – при единия е използвана неактивна и следователно безвредна реплика на вируса, а при другите два са използвани части от генетичния код на вируса на Зика.

И трите препарата предлагат пълна защита и никой не е свързан с големи странични ефекти.

Американските учени, включително и експерти от военните, казват, че резултатите, получени от тях, отбелязват още една обещаваща крачка напред в търсенето на пробив срещу вируса Зика.

Следващата стъпка ще бъдат ранните клинични изпитвания, вероятно по-късно през тази година, за да се потвърди, че ваксината е безопасна и ефективна при хората.

Британските експерти, обаче, смятат, че получаването на която и да е от ваксините ще отнеме време.

Д-р Ed Wright, старши преподавател и вирусолог в университета в Уестминстър, заявява: „Всички ваксини, които понастоящем са в процес на разработка, ще отнемат доста години работа, за да бъдат лицензирани и достъпни за широко обществено ползване.“

Donathan Ball, професор по молекулярна вирусология в Университета в Нотингам, казва: „Знаехме, че тези ваксини са ефективни при мишки и сега изследователите показват, че те също така защитават нечовекоподобните примати от инфекция с вируса Зика.

Следващата стъпка ще бъде да се види дали тези ваксини са безопасни и учените се надяват да започнат ранни проучвания и при хората, за да се справят с това.“

Но той признава, че все още има много въпроси за това какво ще бъде поведението на вируса Зика – включително дали те ще бъдат ефективни и при хора, изложени на подобни вируси, например вируса денга.

Превод: Димитрина Митева