НОВА РОЛЯ НА ИМУННИТЕ КЛЕТКИ В ПРЕВЕНЦИЯТА НА ДИАБЕТ И ХИПЕРТОНИЯ

Известно е, че имунните клетки са по-малко на брой при хора с наднормено тегло и затова биха могли да се превърнат в нова мишена за лекуване на заболявания като диабет от тип 2 и хипертония – това показва съвместно изследване на университетите Манчестър, Лунд и Салфорд.

В изследване, публикувано в Scientific Reports, учени изследват вид имунни клетки, харечени еозинофили. Еозинофилите се намират в слой на мастната тъкан, наречена периваскуларна мастна тъкан (ПМТ), която обгражда кръвоносните съдове и спомага за тяхното нормално функциониране чрез съкращаване на артериалните контракции.

В това изследване учените откриват, че еозинофилите са значително редуцирани в периваскуларната мастна тъкан при мишки с наднормено тегло и че функцията на ПМТ е силно повредена, което допринася за развитието на диабет от тип 2 и хипертония. Това не бе наблюдавано досега.

Д-р Шийна Крюкшанк, водещият изследовател, казва: „ Този тип имунни клетки могат да бъдат намерени в много части на тялото и досега се смяташе, че взимат участие само при паразитни инфекции и алергии. Бързо става ясно, обаче, че оказват влияние върху много повече аспекти на здравето и имунитета.“

„Нашето изследване показва, че секрециите от еозинофили дълбоко засягат оперативните функции на кръвоносните съдове и че когато секрециите липсват, както е при затлъстяването, могат да се заформят сериозни здравословни проблеми.“

Ролята на еозинофилите също отваря нови врати за терапевтични изследвания на диабет от тип 2, както и хипертония.

Нормалната функция на периваскуларната мастна тъкан, в която липсват еозинофили, може да бъде възстановена чрез прибавяне на еозинофили, което свидетелства за потенциала на една такава терапия.

Изследователите забелязват, че еозинофилите влияят на освобождаването на азотен оксид и на протеина адипонектин, който контролира нормалната ПМТ функция. Това, изглежда, е уникалната функция на тези имунни клетки. Изследователите са най-ентусиазирани от скоростта, с която еозинофилите възстановяват функцията на ПМТ, показвайки по този начин потентността си.

Д-р Крюкшанк добавя: „Тези имунни клетки обикновено са пренебрегнати, но това изследване показва за първи път, че те имат директна роля в процесите в тялото отвъд имунната система. Изглежда, че са от изключителна важност в набор от процеси и това ни предлага нова сфера за изследване на цяла гама от заболявания.“

Превод: Росица Майсторова