РНК-терапия дава надежди за успех в борбата с псориазиса

В продължение на десетилетия РНК-терапиите се опитват да оправдаят очакванията за лечение на генетични заболявания. Сега, нова версия – сферична нуклеинова киселина (СНК) – възражда тази област на изследвания с успех в първото клинично изпитване върху хора. Целта на стандартния подход в РНК-терапиите, използващ антисенс-РНК, е да наруши производството на белтъци, свързани със заболявания като рак и ХИВ. На среща на Американското общество по химия (ACS), проведена в средата на месец август, учените съобщиха, че клинично изпитване е показало безопасността на антисенс-СНК и дава надежда, че използването им може да бъде ефективно в борбата с псориазиса.

„Дори само това, че е безопасна за приложение върху хора, е постижение” – казва Robert Langer, който е инженер-химик и експерт по разработване на лекарства към Масачузецкия технологичен институт в Кеймбридж, участващ в разработката.

Когато клетките активират гени, техните кодове в ДНК се превеждат в последователности от едноверижни РНК, наречени информационни РНК (иРНК). След това те мигрират към „фабриките” за белтъци – рибозомите, които преобразуват кода в аминокиселини – градивните частици на белтъците. Понякога клетките създават прекалено много копия на иначе полезен белтък, като тумор-некротизиращия фактор α (TNF-α), който стимулира прекомерно имунната система при хората, страдащи от псориазис, което води до характерната за заболяването червена, лющеща се кожа.

Схематично представяне на механизма на действие на антисенс-РНК терапиите. Credit: Davidccms

За да прекъснат този процес, антисенс-РНК терапиите внасят в клетките РНК вериги, които се свързват със специфични иРНК последователности, като ефективно пречат на рибозомите да ги прочетат. Това предотвратява превеждането им в протеини. Проблемът е, че традиционните антисенс-РНК терапии обикновено не работят. До момента само две антисенс-РНК терапии са одобрени в САЩ, въпреки дългогодишните усилия и десетките клинични изпитвания. Един от проблемите е, че повечето въведени РНК-последователности биват разграждани, преди да достигнат целта си, от ензими, които търсят чужди материали в клетката.

За разлика от конвенционалните иРНК, които представляват къси линейни последователности, СНК са миниатюрни сфери, като към всяка сфера са прикачени около 100 идентични РНК последователности, а самата сфера често е съставена от мастни молекули – липиди. Това позволява на СНК да навлизат в клетките и ги защитава от разграждане. На теория, те би трябвало да позволят лечението на десетки генетични заболявания. Изследователите лесно могат да изменят последователностите на РНК, свързани със сферата, а всяка от тях би мога да блокира производството на различен белтък.

Сферични нуклеинови киселини – с ядро и без ядро. Credit: Nanobrien (CC BY-SA 3.0)

По-рано тази година Exicure – компания от Скоки, Илинойс – започна клинично изпитване на СНК, чиято мишена е TNF-α при хора, страдащи от псориазис. На срещата на ACS, основателят на Exicure Chad Mirkin от Northwestern University, каза пред присъстващите, че първоначалните резултати предполагат, че СНК са безопасни. Нещо повече, изглежда съществува зависимост между дозата и отговора, което дава надежда, че лекарите ще могат да определят и лечебната доза за третиране на заболяването. Все още има да се извърви много път, докато докажем, че СНК осигуряват ефективно лечение на псориазис, казва Mirkin. Но допълва, че това е обнадеждаваща първа стъпка.

Langer отбелязва, че тези резултати са последната добра новина в областта на търсене на лечение, чрез антисенс-РНК. Няколко други компании, които се работят в тази област, като Ionis Pharmaceuticals, Alnylam Pharmaceuticals, Moderna Therapeutics, а сега и Exicure, изглежда получават добри резултати. „Изглежда РНК-терапиите наистина се възраждат” – казва Langer. Ако и следващите изпитвания на СНК се окажат ефективни, това ще бъде от полза не само за пациентите, които страдат от псориазис. Чрез смяната на кодиращите последователности на РНК, разположени върху сферите, може да намерим лечение и за други заболявания, чрез антисенс-РНК терапии.