Пушенето на електронни цигари – свързано с цял куп нови здравни рискове

vaping-e-cig-twigg

Credit: E-cig Twigg

Много хора се обърнаха към електронните цигари с надеждата, че ще избегнат риска от рак и сърдечни заболявания, свързани с пушенето на обикновени цигари. Но според екип от трима токсиколози, електронните цигари се оказват далеч по-зловредни.

Ако се използват като средство за тотално отучване на хората от употребата на тютюн, тогава електронните цигари може и да имат стойност, допуска Ilona Jaspers от University of North Carolina в Chapel Hill. Но тя не е сигурна в това. Непубликуваните данни, които тя и останалите представят сега, свързват електронните цигари с цял куп нови рискове.

Екипът изследвал клетки, взети от носовете на иначе здрави хора, които са пушачи на обикновени цигари, на електронни или не са пушачи. След това измерили нивата на активност в тези клетки на 594 гена, свързани със способността на тялото да се бори с инфекциите. При пушачите, активността на 53 гена била значително потисната, в сравнение с непушачите. При хората, които пушели електронни цигари, същите 53 гена били потиснати, както и други 305.

Това предполага, че белодробната тъкан и тази в носа на пушачите – и особено на потребителите на електронни цигари – „може да бъде по-податлива на всякакъв вид инфекции”.

За да проверят това, токсиколозите събрали имунни клетки от здрави доброволци и след това ги изложили на ароматизирани течности, които се използват в електронните цигари. Изследваните клетки включвали неутрофили от кръвта и макрофаги от белия дроб, които са отговорни за поглъщането и унищожаването на бактериалните клетки. Някои от течностите се оказали притеснително ефективни в потискането на способността на тези имунни клетки да вършат работата си.

Едно вещество с особено потискащ ефект върху активността на имунните гени бил цинамалдехидът, с аромат на канела. Jaspers казва, че била изненадана да открие това вещество в някои от течностите, включително в тази с аромат на кола.

Цинамалдехидът е органичното вещество, което придаваcinnamaldehyde характерния аромат на канелата. Използва се ароматизатор в хранително-вкусовата промишленост, но и като фунгицид и инсектицид в селското стопанство. Силно токсичен е за ларвите на комара.

Judy Zelikoff от Langone Medical Center към Университета на Ню Йорк изследвали гените, засегнати от пушенето на електронни цигари. Нейният екип изложил мишки, по време на вътреутробното им развитие и в продължение на месец след раждането им, на пари от електронни цигари в концентрации, каквито приема потребителят на тези цигари. След това проследила активността на гените във фронталния кортекс на животните – област от мозъка, свързана с планирането и обединяването на сетивата, с цел разбиране на обкръжаващата среда.

Това дали парите съдържали никотин било от голямо значение.

При мъжките, изложени на пари с никотин, не се наблюдавали никакви изменения на генната активност. При женските – те изменили активността на 148 гена във фронталния кортекс на мозъка им. Но сред гризачите, изложени на пари без никотин, значително се изменила активността на впечатляващите 830 гена – или силно се повишила, или била силно потисната. В този случай, както женските, така и мъжките били еднакво засегнати.

„Бяхме толкова изненадани, че повторихме експеримента още два пъти” – казва Zelikoff.

liquids-caitee-smith-flickr

Caitee Smith, flickr

Природата на изменение на гените предполага, че животните би трябвало да променят поведението си, включително да проявят признаци на психично заболяване, казва тя. За да изследват въпроса по-задълбочено, екипът се свързал с друга група изследователи от Университета на Рочестър в Ню Йорк. И двете групи животни – изложените на никотин и другите – показали промени в поведението си. Когато вече зрелите мишки, които са били изложени на пари без никотин по време на вътреутробното си развитие, се движели, те го правели два пъти по-бързо от неизложените мишки. Те се движели по-бързо и в случая на излагане на никотин. И двете групи мишки скачали и стояли изправени на задните си крака повече от другите. Всичко това са прояви на хиперактивност и вероятно раздразнение. Сега, екипът изследва възможните ефекти върху паметта и психичните разстройства.

Групата установила и репродуктивни проблеми при младите зрели мъжки, които били изложени на пари вътреутробно. Концентрацията на сперматозоидите им била едва наполовина от тази при неизложените мишки, а подвижността на тези клетки – само една пета от нормалната.

Освен всичко, излагането на мишките на пари от електронни цигари повишило натрупването на плаки, което е знак за възникване на атеросклероза, съобщава Daniel Conklin от University of Louisville в Кентъки. Същото се случвало и под влияние на цигарения дим. Той отбелязва, че и в двата случая това изглежда се дължи на токсичните алдехиди, като акролеин, формалдехид и ацеталдехид. Така, парите от електронните цигари „могат сериозно да повлияят на сърдечно-съдовото здраве на потребителите” – казва в заключение Conklin.

Предстои да се установи колко точно опасни са електронните цигари, но със сигурност тези изследвания върху животни заслужават да им се обърне сериозно внимание. Особено от бъдещите майки.