Учените разкриват важната роля на бактериите при регулирането на коремната болка

Учени от финансирания от Ирландската Научна Фондация APC Microbiome Institute към Университетския колеж в Корк, Ирландия, доказаха, че при мишки бактериите в червата играят ключова роля в регулирането на коремната болка и свързаните с нея промени в главния и гръбначния мозък.

Висцерална болка е описателен термин за силна болка, идваща от вътрешните органи на тялото и засягаща значителна част от населението. Тя е част от общата характеристика в патофизиологията на функционалните стомашно-чревни нарушения, към които спада и Синдромът на раздразнените черва (СРЧ).

Понастоящем стратегиите за лечението на висцерална болка са незадоволителни, като развитието на нови терапевтични средства е затруднено от липсата на по-подробно познаване на основните механизми, замесени в измененията на връзката между мозъка и червата.

Човешките черва са дом на над 100 трилиона бактерии и други микроорганизми, известни като микробиота (микрофлора). Чревната микрофлора се включва в процеси като храносмилане, метаболизъм, имунни отговори и абсорбция на хранителни вещества.

Доскоро се знаеше много малко относно това как микрофлората влияе върху нервната система, но става все по-ясно, че чревните микроорганизми могат да повлияят на мозъка и поведението.

Екипът на професорите John Cryan и Ted Dinan, разкриват нов механизъм в основата на който може да се появи висцерална болка.

Те доказват, че мишки, които израстват без бактерии (гнотобиоти, в стерилни условия), са свръхчувствителни към висцерални стимули.

Тези животни показват съответни промени в гените на гръбначния мозък, както и в зоните от мозъка, участващи в модулацията на низходящата болка и нейното емоционално регулиране.

От особен интерес е, че при колонизирането на мишките с чревни бактерии промените се реверсират. Което предполага, че има възможност промените да се обърнат с помощта на интервенции, които засягат микрофлората.

Професор Cryan, заявява: „Ние сме много развълнувани от тези данни, защото макар от дълго време да се смята, че микрофлората играе ключова роля в модулацията на болката, настоящето изследване го доказва категорично и предлага прозрения за някои от потенциалните невробиологични механизми, които действат”.

Получените данни ни позволяват да разберем СРЧ и подкрепят концепцията за насочване на микрофлората към модулиране на симптомите на болка при стомашно-чревните нарушения.

Превод: Силвия Пашева