Наногъби за борба с бактериалните инфекции

Бактериите, които са резистентни на антибиотици будят доста страх сред населението, поради което изследователите работят много усилено, за да измислят нови и различни начини да се борят с тях. Вземете например наночастиците, наподобяващи малки гъби (nanosponges). Те се състоят от кухини, които могат да бъдат изпълнени с голямо разнообразие от лекарства.

В представянето на срещата на експерименталната биология в Чикаго през април, учени от Калифорнийския университет в Сан Диего изследват използването на тези наночастици (показано в дясно на фигурата по-долу) за свързване и инактивиране на токсините, които се освобождават от бактериите.

Credit: Tamara Escajadillo, University of California, San Diego

Наносферите всъщност представляват мембраната на червените кръвни клетки, от които вътрешното съдържимо е премахнато. Тези мембрани на червените кръвни клетки се конструират така, че да имат ядро, способно да поглъща токсини – подобно на кухненската гъба. При използването им, тези наночастици показват, че се намалява тежестта на инфекциите, причинени от Streptococcus от група A. Токсините, които се отделят от стрептокока, нарушават целостта на клетъчните мембрани, което води до клетъчна дисфункция или смърт. Тук е моментът, в който на помощ идват тези наносфери. Те могат да поглъщат и да инактивират бактериалните токсини, като по този начин намаляват потенциалните щети.

Разбира се, това звучи напълно възможно в една петриева панчка с клетъчна култура, но какво ще кажете за жив организъм? Екипът, който работи по експериментите, изпитал действието на наночастиците при мишки и установил, че те могат да намалят тежестта на протичане на болестта некротизиращ фасциит при тях. Това изследване е доста далече от клиничните изпитания, но е отлично начало извън стандартната рамка на мислене, когато става дума за лечение на резистентни към антибиотици бактериални инфекции.

Превод: Димитрина Митева