Вирусите може да са по-инфекциозни сутрин, отколкото по-късно през деня

Електронно-микроскопска снимка на грипен вирус. Credit: Kat Masback, flickr (CC BY-SA 2.0)

Моментът от деня, в който влезете в контакт с вирус, може да повлияе на това колко възприемчиви ще сте към развитие на инфекция. Учените са открили, че когато животни и човешки клетъчни култури се инфектират с грипен вирус А или херпес сутрин, при тях се наблюдава 10 пъти по-усилена репликация на вируса, отколкото, ако са били заразени по-късно през деня, което значително увеличава вероятността да се развие заболяването.

Новото откритие може да има голямо влияние върху начина, по който органите по обществено здраве реагират при епидемии, както и за работещите на смени, чийто биологичен часовник е объркан. Изследователите подозират, че именно циркадният ни ритъм определя колко податливи на инфекция ще бъдат клетките, тъй като наличността на определени клетъчни ресурси варира в съответствие с вътрешния ни биологичен часовник. Те проверили това, като изследвали колко лесно се реплицират (размножават) вирусите в мишки, при които е блокиран генът Bmal1, който има значение за циркадния ритъм, и открили, че нивата на репликация на вирусите при тези мишки са високи по всяко време на деня.

„Моментът от деня може да има голямо влияние върху това колко податливи сме към заболяването или поне върху вирусната репликация, което означава, че възникването на инфекция в неподходящ момент от деня, може да я превърне в много по-тежка такава” – обяснява професор Akhilesh Reddy, старши автор на проучването, публикувано в PNAS. „Това е в съответствие с проучванията, които показват, че моментът от деня, в който се поставя противогрипната ваксина, може да повлияе на ефективността ѝ.”

Credit: Global Panorama, flickr (CC BY-SA 2.0)

Изследването може да има важно значение за това как отговаряме на епидемиите. Като знаем, че тялото е по-податливо на вирусна инфекция сутрин, то може гражданите да бъдат посъветвани по време на епидемия да избягват места, на които се събират много хора, до по-късните часове от деня, когато вирусната репликация спадне с до 10 пъти.

Освен това, изследователите установили, че мишките с нарушен биологичен часовник – нещо, което се наблюдава при пътниците след дълги полети и при тези, които работят на смени, били податливи на инфекция почти през цялото време.

Фактът, че учените са провели експериментите с два вируса от основните вирусни семейства – ДНК-ови и РНК-ови – изглежда предполага, че ефектът е еднакъв при различните вируси и е широко разпространен.