Безсмъртни стволови клетки позволяват на учените да създадат неограничен запас от изкуствена кръв

Изследователите са разработили линия от безсмъртни стволови клетки, които им позволяват да произведат неограничен запас от изкуствени кръвни клетки при необходимост.

Ако тези изкуствени кръвни клетки преминат клиничните опити, те ще бъдат много по-ефективни за медицинска употреба, отколкото настоящите продукти от червени кръвни телца, които трябва да бъдат произвеждани от донорна кръв и ще бъде много важно за пациенти с рядка кръвна група, които често се мъчат да открият съвпадащи кръвни донори.

Идеята не е тези изкуствени кръвни клетки да заменят изцяло даряването на кръв – когато става въпрос за постоянно преливане на кръв, дарената кръв все още върши работа.

Но е постоянна борба за набиране на червени кръвни телца от кръводарители. Само в Обединеното кралство трябва да се събират 1.5 милиона банки с кръв, за да се отговори на нуждите на пациентите, особено на тези с редки кръвни групи и състояния като сърповидно-клетъчната анемия.

„Глобално има нужда от алтернативни продукти от червени кръвни клетки“, казва главният изследовател Jan Frayne от Университета в Бристол, Великобритания.

„Култивираните червени кръвни телца имат предимства пред донорните, като намаленият риск от предаване на инфекциозно заболяване.“

В миналото изследователите са правили опит да превърнат донорни стволови клетки в зрели кръвни телца – техника, която работи, но е изключително неефективен процес.

Всяка стволова клетка прави около 50 000 червени кръвни телца в краткото време преди да загине и в този момент вече изследователите имат нужда от ново кръводаряване.

И докато 50 000 може да звучат като много, ако се погледне в перспектива, обикновената банка с кръв, използвана в болниците, съдържа около 1 трилион червени кръвни телца.

За да се преодолее това, екипът от Университета в Бристол е предприел различен подход – те превърнали зрели стволови клетки в първата линия в света безсмъртни „еритроидни“ стволови клетки – еритроид се отнася до процеса, който произвежда червени кръвни телца.

Те са нарекли клетъчната линия Bristol Erythroid Line Adult или BEL-A cells.

За да създадат тези „безсмъртни“ клетки, те ефективно задържали зрели стволови клетки в ранен стадий на развитие, което означава, че могат да се делят и да създават червени кръвни телца постоянно, без да умират, с което се избягва необходимостта от повтарящи се дарения.

„Предишните подходи за създаването на червени кръвни телца са разчитали на разнообразни източници от стволови клетки, което може да произведе много ограничени количества“, казва Frayne.

„Демонстрирали сме осъществим начин за устойчиво производство на червени кръвни телца за клинична употреба“, казва тя за BBC. „Създали сме литри от тях.“

Ако безсмъртните стволови клетки ви звучат познато, това е защото има друга линия от безсмъртни стволови клетки, използвана в лабораториите по света, позната като HeLa, взета от тъканта на жена, на име Henrietta Lacks без знанието ѝ.

Lacks била афро-американка, на която направили биопсия на тумор през 1951 година и така и не узнала, че тези клетки били превърнати в безсмъртната линия HeLa, изиграла решаваща роля при ключови събития като усъвършенстването на полиомиелитната ваксина, както и при значими изследвания на рака и продължава да бъде използвана и до днес.

Тези BEL-A безсмъртни стволови клетки, от друга страна, били специално селектирани от доброволно дарени кръвни продукти с единствената цел да се създадат зрели човешки червени кръвни телца.

Ако техните продукти от червени кръвни телца преминат клиничните тестове, те могат да се окажат също толкова революционни и полезни, колкото тези на Lacks.

„Учените работят от години върху това как да произвеждат червени кръвни телца, за да предложат алтернатива на донорната кръв за лечение на пациенти“, съобщава в изявление за пресата Dave Anstee, директор във великобританския Национален институт за изследване на здравето на Отдел за кръвни изследвания и трансплантации и продукти от червени кръвни телца.

„Пациентите, които ще имат най-голяма полза, са тези със сложни и ограничаващи живота състояния, като сърповидно-клетъчната анемия и таласемия, които може да изискват множество преливания от добре подбрана кръв.“

„Намерението не е да се замени кръводаряването, но да се осигури на специалистите лечение на специфични групи пациенти“, добавя той.

„Първата терапевтична употреба на култивирани продукти от червени кръвни телца вероятно ще е за пациенти с редки кръвни групи, защото е трудно да се намерят подходящи конвенционални донори на червени кръвни телца.“

Изкуствените червени кръвни телца все пак трябва да преминат клиничните тестове с хора, преди да може да се каже със сигурност, че те са безопасни и ефективни.

Ранните опити за безопасност, базирани на предишни методи за производство, ще започнат до края на тази година. Ако върви по план, изследователите ще тестват BEL-A cell продуктите върху пациенти малко след това.

Изследването е публикувано в Nature Communications.

Превод: Никол Николова